7 مرحله برای نگهداری صحیح از دیزل ژنراتور

 این یک مورد خاص از موتور ژنراتور است. موتورهای دیزلی با احتراق تراکمی اغلب برای کارکردن با نفت کوره طراحی می‌شوند، اما برخی از انواع آن برای سایر سوخت‌های مایع یا گاز طبیعی سازگار هستند.

آنها به دلیل دوام، قابلیت اطمینان و ویژگی استحکام نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند و همچنین به دلیل هزینه سوخت پایین در مقایسه با سایر انواع سوخت مانند بنزین و پروپان، کارکرد آنها ارزانتر است.

آنها می‌توانند بارهای سنگین را برای ساعت‌های طولانی تحمل کنند و در عرض چند دقیقه منبع تغذیه را با بار کامل راه‌اندازی کنند و باید مرتباً نگهداری شوند تا اطمینان حاصل شود که برق باکیفیت در طول عمر خود ارائه می‌دهند. بهترین روش تعمیر و نگهداری ژنراتور پیروی از برنامه تعمیر و نگهداری ارائه شده توسط سازنده ژنراتور برای اطمینان از حداکثر زمان سرویس برای ژنراتور و عملکرد مناسب در زمانی که از آن برای تامین برق خواسته می شود، است.

 مرحله برای نگهداری صحیح از دیزل ژنراتور

داشتن یک سیستم برق آماده به کار خوب طراحی شده و به خوبی نگهداری شده است، بهترین محافظت در برابر قطع برق شهری است. برای بیمارستان ها و سایر مراکز مراقبت های بهداشتی، آنها می توانند تهدید کننده زندگی باشند. برای کسب‌وکارهایی مانند مراکز داده، این قطع‌ها می‌تواند بسیار پرهزینه باشد. سایر تاسیسات حیاتی در معرض خطر عبارتند از ادارات دولتی، ادارات پلیس، ایستگاه های آتش نشانی، فرودگاه ها و تصفیه خانه های آب/فاضلاب.

نکات نگهداری پیشگیرانه برای دیزل ژنراتور که منبع تغذیه بدون وقفه را تضمین می کند که برای تمام نیازهای در نظر گرفته شده بی ضرر و سازگار است. آنها شامل جنبه های زیر هستند:

بازرسی عمومی معمولی

در طول کارکرد دیزل ژنراتور، سیستم اگزوز، سیستم سوخت، سیستم الکتریکی DC و موتور نیاز به نظارت دقیق برای هرگونه نشتی دارند که می‌تواند باعث اتفاقات خطرناک شود. مانند هر موتور احتراق داخلی، تعمیر و نگهداری مناسب ضروری است. دیزلی ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و مهم ترین تعمیر و نگهداری تعویض روغن در هر 100 ساعت کارکرد برای تضمین عمر طولانی و بدون دردسر است.

بازرسی عمومی معمولی

فرایند روغن کاری

روغن موتور باید هنگام خاموش کردن ژنراتور در فواصل زمانی معین با استفاده از یک عدد سنج بررسی شود. اجازه دهید روغن در قسمت های بالایی موتور به داخل میل لنگ تخلیه شود و توصیه های سازنده موتور را برای طبقه بندی روغن API و ویسکوزیته روغن دنبال کنید. با افزودن همان کیفیت و مارک روغن، سطح روغن را تا حد امکان نزدیک به علامت کامل روی میله اندازه گیری کنید.

فرایند روغن کاری

روغن و فیلتر نیز باید در فواصل زمانی مشخص تعویض شوند. مراحل تخلیه روغن و تعویض فیلتر روغن را با سازنده موتور بررسی کنید و دفع آنها باید به طور مناسب انجام شود تا از آسیب یا مسئولیت محیطی جلوگیری شود.

سیستم خنک کننده

سطح مایع خنک کننده را در دوره های خاموشی در بازه زمانی مشخص شده بررسی کنید. پس از خنک شدن موتور، درپوش رادیاتور را بردارید، و در صورت لزوم، مایع خنک کننده را تا زمانی که سطح آن به 3/4 اینچ برسد، اضافه کنید. موتورهای دیزلی سنگین به مخلوط خنک کننده متعادلی از آب، ضد یخ و مواد افزودنی خنک کننده نیاز دارند. نمای بیرونی رادیاتور را از نظر انسداد بررسی کنید و با احتیاط تمام کثیفی ها یا مواد خارجی را با یک برس یا پارچه نرم پاک کنید تا به باله ها آسیب نرسانید. در صورت وجود، از هوای فشرده کم فشار یا جریان آب در جهت مخالف جریان هوای معمولی برای تمیز کردن رادیاتور استفاده کنید.

سیستم سوخت

گازوئیل در مدت یک سال در معرض آلودگی و خوردگی قرار می گیرد، بنابراین تمرین منظم مجموعه ژنراتورها برای مصرف سوخت ذخیره شده قبل از تحلیل رفتن بسیار توصیه می شود. فیلترهای سوخت باید در فواصل زمانی تعیین شده به دلیل بخار آبی که در مخزن سوخت جمع شده و متراکم می شود تخلیه شود. در صورت عدم استفاده و تعویض سوخت طی سه تا شش ماه، ممکن است به آزمایش منظم و پرداخت سوخت نیاز باشد. نگهداری پیشگیرانه باید شامل یک بازرسی کلی منظم باشد که شامل بررسی سطح مایع خنک کننده، سطح روغن، سیستم سوخت و سیستم راه اندازی می شود. لوله‌ها و شیلنگ‌های کولر هوای شارژ باید به طور مرتب از نظر نشتی، سوراخ، ترک، کثیفی و زباله‌هایی که ممکن است باعث مسدود شدن پره‌ها یا اتصالات شل شده باشند، بازرسی شوند.

تست باتری ها

باتری های راه اندازی ضعیف یا کم شارژ یکی از دلایل رایج خرابی سیستم برق آماده به کار هستند. باتری باید کاملاً شارژ و به خوبی نگهداری شود تا با آزمایش و بازرسی منظم از کم شدن باتری جلوگیری شود تا از وضعیت فعلی باتری مطلع شده و از هرگونه مشکل راه اندازی ژنراتور جلوگیری شود. آنها همچنین باید تمیز شوند. و وزن مخصوص و سطح الکترولیت باتری به طور مکرر بررسی می شود.

• آزمایش باتری ها: صرفاً بررسی ولتاژ خروجی باتری ها نشان دهنده توانایی آنها در ارائه توان راه اندازی کافی نیست. با افزایش سن باتری ها، مقاومت داخلی آنها در برابر جریان جریان بالا می رود و تنها اندازه گیری دقیق ولتاژ ترمینال باید تحت بار انجام شود. در برخی از ژنراتورها، هر بار که ژنراتور راه اندازی می شود، این آزمایش نشان دهنده به طور خودکار انجام می شود. در سایر مجموعه‌های ژنراتور، از یک آزمایش‌کننده بار باتری دستی برای تأیید وضعیت هر باتری راه‌اندازی استفاده کنید.

• تمیز کردن باتری ها: هر زمان که کثیفی بیش از حد ظاهر شد، باتری ها را با پاک کردن آنها با یک پارچه مرطوب تمیز نگه دارید. اگر در اطراف پایانه ها خوردگی وجود دارد، کابل های باتری را بردارید و پایانه ها را با محلول جوش شیرین و آب (¼ پوند جوش شیرین تا 1 لیتر آب) بشویید. مراقب باشید از ورود محلول به سلول های باتری جلوگیری کنید و پس از اتمام کار، باتری ها را با آب تمیز بشویید. پس از تعویض اتصالات، پایانه ها را با استفاده از ژله نفتی سبک بپوشانید.

• بررسی وزن مخصوص: در باتری های سرب-اسید سلول باز، از هیدرومتر باتری برای بررسی وزن مخصوص الکترولیت در هر سلول باتری استفاده کنید. یک باتری کاملاً شارژ شده دارای وزن مخصوص 1.260 خواهد بود. اگر وزن مخصوص زیر 1.215 باشد، باتری را شارژ کنید.

• بررسی سطح الکترولیت: در باتری های سرب-اسید سلول باز، سطح الکترولیت را حداقل هر 200 ساعت کارکرد بررسی کنید. اگر کم بود، سلول های باتری را تا انتهای گردن پرکننده با آب مقطر پر کنید.

نحوه نگهداری باتری ژنراتور (فقط استارت برقی)

اگر ژنراتور شما دارای استارت الکتریکی است، حتما قبل از اولین استفاده آن را شارژ کنید. اگر ژنراتور شما برای استفاده مکرر در محل کار قرار دارد، سطح شارژ خود را در طول استفاده حفظ می کند. برای آمادگی برای طوفان، باید مطمئن باشید و در ابتدای فصل آن را تکمیل کنید. پس از آن، یک بار در ماه کافی است.

تمرین معمول موتور

تمرین معمول موتور

ورزش منظم قطعات موتور را روغن کاری نگه می دارد و از اکسیداسیون تماس های الکتریکی جلوگیری می کند، سوخت را قبل از خراب شدن مصرف می کند و به راه اندازی مطمئن موتور کمک می کند. تمرین موتور حداقل یک بار در ماه به مدت حداقل 30 دقیقه توصیه می شود. کمتر از یک سوم رتبه پلاک نام بارگذاری شده است.

ژنراتور خود را تمیز نگه دارید

هنگامی که موتور خوب و تمیز است، چکه‌های روغن و سایر مسائل به راحتی قابل تشخیص و مراقبت هستند. بازرسی بصری می تواند تضمین کند که شیلنگ ها و تسمه ها در شرایط خوبی هستند. بررسی‌های مکرر می‌تواند از لانه‌شدن زنبورها و سایر مزاحمت‌ها در تجهیزات شما جلوگیری کند.
هر چه بیشتر از یک ژنراتور استفاده شود و به آن اعتماد شود، بیشتر باید از آن مراقبت شود. با این حال، مجموعه ژنراتوری که به ندرت استفاده می شود ممکن است نیاز به مراقبت زیادی نداشته باشد.

چک لیست تعمیر و نگهداری ژنراتور آماده به کار

  • تعمیر و نگهداری هفتگی
  • ژنراتور را اجرا کنید (معمولاً چرخه تمرین سوئیچ انتقال خودکار بدون بار).
  • بررسی کنید که دستگاه کار کرده و هیچ آلارم یا هشداری ندارد.
  • از سطح سوخت کافی اطمینان حاصل کنید.
  • مطمئن شوید که ژنراتور در حالت “خودکار” برای راه اندازی خودکار است.
  • بررسی کنید که قطع کننده مدار بسته است.
  • مطمئن شوید که نشتی مایع وجود ندارد.
  • تعمیر و نگهداری ماهانه
  • سطح مایع خنک کننده موتور را بررسی کنید.
  • سطح روغن موتور را بررسی کنید.
  • شارژر باتری را بررسی کنید.
  • تعمیر و نگهداری دوسالانه (برنامه نگهداری با تکنسین خبره)
  • محفظه را بازرسی کنید.
  • سطح الکترولیت باتری و وزن مخصوص را بررسی کنید.
  • کابل ها و اتصالات باتری را بررسی کنید.
  • تسمه های محرک را بررسی کنید.
  • بخاری خنک کننده را بررسی کنید.
  • خطوط و اتصالات مایع خنک کننده را بررسی کنید.
  • نشتی روغن را بررسی کنید و شیلنگ ها و اتصالات سیستم روغن کاری را بررسی کنید.
  • سیستم اگزوز، صدا خفه کن و لوله اگزوز را بررسی کنید.
  • واحدهای پاک کننده هوا را بررسی و تمیز کنید.
  • لوله ها و اتصالات القای هوا را بررسی کنید.
  • سیستم الکتریکی DC، تابلوی کنترل و لوازم جانبی را بررسی کنید.
  • سیم کشی AC و لوازم جانبی را بررسی کنید.
  • تعمیر و نگهداری سالانه (برنامه نگهداری با تکنسین خبره)
  • روغن و فیلتر را تعویض کنید.
  • فیلتر بنزین را عوض کنید.
  • فیلتر هوا را عوض کنید.
  • هواکش میل لنگ را تمیز کنید.
  • شمع ها را عوض کنید.
  • غلظت مایع خنک کننده را بررسی کنید.
  • سیستم خنک کننده فلاش لاین (در صورت نیاز).
  • انجام تست بانک بار