تعمیر رگولاتور ژنراتور

تعمیر رگولاتور ژنراتور

09120742441

   ژنراتور سه فاز و رگولاتور ژنراتور از دو قسمت ثابت و متحرک تشکیل شده است. سیم پیچ هایی که به قسمت های ثابت ژنراتور متصل می شوند استاتور و سیم پیچ هایی که به قسمت های متحرک پیچیده می شوند روتور می گویند. استاتور اصلی (ژنراتور اصلی) سیم پیچی است که توان خروجی را روی قسمت روتور تولید می کند و جریان خروجی از این قسمت عبور می کند.

روتور این قطعه به عنوان یک آهنربای الکترومغناطیسی عمل می کند، بنابراین روتور یک ولتاژ متناوب را بر روی استاتور القا می کند و میدان الکترومغناطیسی ایجاد می کند.استاتور از سه سیم پیچ تشکیل شده است که یک سر آن به یکدیگر و دیگری به خروجی متصل است. پایانه های ژنراتور

همانطور که می دانیم آهنربای الکترومغناطیسی به جریان مستقیم یا DC نیاز دارد، بنابراین نیروی روتور اصلی از روتور محرک یا محرک تامین می شود. جریان خروجی روتور محرک با القای میدان الکترومغناطیسی تولید شده توسط استاتور محرک ایجاد می شود و توسط یک پل دیودی (پس از یکسوسازی) به روتور اصلی اعمال می شود.

جریان مستقیم یا استاتور تحریک dc نیز توسط AVR ارائه می شود. برق ورودی AVR نیز از پایانه های خروجی یا استاتور اصلی تامین می شود. بنابراین، این چرخه طبیعی همیشه ادامه دارد و تنظیم کننده ولتاژ یا avr با تغییر جریان خروجی، ولتاژ خروجی ژنراتور را کنترل می کند.

نکاتی در مورد استفاده صحیح از ژنراتور: (نحوه عملکرد ژنراتور)

قبل از راه اندازی ژنراتور سنکرون باید توجه داشت که توان خروجی ژنراتور کمتر از توان اسمی موتور دیزل ژنراتور در انتخاب ژنراتور مورد نیاز دیزل ژنراتور باشد. زیرا مقداری از توان خروجی موتور دیزل ژنراتور هدر می رود. البته این مشکل در دیزل ژنراتورهای مجهز به کامپیوتر (ecu) به خصوص در موتورهای جدید ولوو کمتر به چشم می خورد، اما باز هم برای افزایش طول عمر دیزل ژنراتور باید به این نکته توجه کرد.

لازم به ذکر است در هنگام استفاده از دیزل ژنراتور بانک های خازن باید از سرویس خارج شوند در غیر این صورت جریان معکوس به ژنراتور آسیب می رساند.

ژنراتور را تحت بار روشن یا خاموش نکنید، در غیر این صورت ژنراتور آسیب می بیند. به همین دلیل در صورت عدم استفاده از پنل اتوماتیک در خروجی ژنراتور باید از بریکر استفاده کرد و پس از روشن نمودن دیزل ژنراتور و گرم نمودن آن ابتدا بریکر را وصل نموده و قبل از خاموش نمودن دیزل ژنراتور ابتدا ژنراتور را جدا نمایید. شکن مربوطه را باز کنید تا بار روی آن کاهش یابد. پس از خنک شدن دیزل ژنراتور، ژنراتور را خارج کرده و خاموش کنید.

عیب یابی و تعمیر رگولاتور ژنراتور

اخطار: اگر قبلاً هیچ کار عملی روی سیم پیچ ژنراتور انجام نداده اید، اقدام به تعمیر یا عیب یابی نکنید، در غیر این صورت باعث آسیب و آسیب بدنی می شود. ما آماده اعزام نیرو برای کمک به شما هستیم. برای تشخیص عیب و تعمیر ژنراتور موارد زیر را بررسی کنید:

اگر ولتاژ خروجی ژنراتور صفر ولت باشد، محرک یا سیم پیچ اصلی احتمالا منفجر شده است. بنابراین قبل از انجام هر کاری دیودهای AVR و اکسایتر را بررسی کنید. اگر مشکلی وجود ندارد، ژنراتور را باد کنید.

دلیل کار نکردن ژنراتور چیست؟

اگر ولتاژ خروجی ژنراتور حدود چند ولت باشد، احتمالا AVR سوخته است.

علت افت ولتاژ ژنراتور چیست؟

اگر ولتاژ خروجی ژنراتور در محدوده چند ده ولت باشد، احتمال سوختن دیودهای تحریک کننده زیاد است. ابتدا آنها را بررسی کنید، سپس ولتاژ را با AVR تنظیم کنید.

نکته: در هر صورت پس از رفع مشکل و گذاشتن بار روی ژنراتور سریعا بار را از ژنراتور بردارید و دمای سیم پیچ تحریک و دیودها را اندازه گیری کنید تا مطمئن شوید مشکل دیگری وجود ندارد. برخی افراد بدون توجه به علت افت ولتاژ خروجی ژنراتور که باعث شروع دود شدن ژنراتور پس از اعمال بار می شود سعی می کنند افت ولتاژ را با avr جبران کنند، این دیودهای تحریک کننده ژنراتور در خوشبینانه ترین حالت است.

تعمیر رگولاتور ژنراتور
تعمیر رگولاتور ژنراتور

علت سوختن دیود ژنراتور چیست؟

دلایل زیادی برای سوختن دیود ژنراتور وجود دارد: کمبود وریستور (برخی تعمیرکاران ژنراتور این کار را انجام می دهند)، برخورد صاعقه به ژنراتور، جذب آمپر بالا از ژنراتور سه فاز، بار حرارتی ژنراتور بزرگ و طولانی، استفاده از دیود، ژنراتورهای سه فاز بی کیفیت یا دیودهای با آمپر کمتر، اتصال به برق خروجی یا سیم کشی و سیم پیچی ژنراتور، استفاده از رگولاتور نامناسب ولتاژ، پایان نادرست برق خروجی سه فاز ژنراتور یا رگولاتور ژنراتور و اتصال برق شبکه با برق ژنراتور

علت سوختن ژنراتور چیست؟

علاوه بر عوامل فوق، سوزاندن سیم پیچ ژنراتور سه فاز به موارد زیر نیز بستگی دارد: سوختن دیود ژنراتور، افزایش ولتاژ یا جریان خروجی تنظیم کننده ولتاژ ژنراتور، سوختن رگولاتور ولتاژ ژنراتور و خیس شدن سیم پیچ ژنراتور در حین کار.

عیب یابی ژنراتور

هنگامی که با مشکلاتی مانند (ولتاژ ژنراتور کمتر از حد مطلوب است، اما آیا رگولاتور ولتاژ ژنراتور (AVR) سالم است؟ دیزل ژنراتور کار می کند اما ولتاژ ژنراتور صفر است؟ دیزل ژنراتور کار می کند اما تک است. -ولتاژ فاز کمتر از 210 ولت ولتاژ ژنراتور (یعنی ولتاژ یک یا دو یا سه فاز ژنراتور به حد مطلوب نمی رسد.)

سیستم های تحریک ژنراتور چیست؟

سیستم های تحریک را می توان به عنوان سیستم هایی تعریف کرد که جریان میدانی را به سیم پیچ های روتور یک ژنراتور ارائه می کنند. سیستم های تحریک ژنراتور که به خوبی طراحی شده اند، قابلیت اطمینان عملیاتی، پایداری و پاسخ سریع گذرا را فراهم می کنند.

انواع ژنراتورها چیست؟

چهار روش عادی تحریک ژنراتورها عبارتند از:

  • شانت یا خودتحریکی.
  • سیستم تقویت تحریک (EBS).
  • ژنراتور آهنربای دائمی (PMG).
  • سیم پیچ کمکی (AUX).

تعمیر رگولاتور ژنراتور

اگر رگولاتور ژنراتور شما به مشکل خورده و یا نیاز به تعمیر دارد، پس از طی کردن مراحل بالا اگر هنوز با مشکل رو به رو بودید حتما برای تعمیر رگولاتور ژنراتور به متخصصین ما مراجعه کنید و برای تعمیر آن اقدام کنید. میتوانید با تماس با متخصصین مشکل را بیان کنید تا در سریع ترین زمان ممکن  مشکل را حل کنیم .

Call Us