واکنش اتصال کوتاه در ژنراتور

واکنش خطای اتصال کوتاه ژنراتور های خود برانگیخته و جدا برانگیخته متفاوت است. یک ژنراتور خود برانگیختهمولدی با میدان افت کرده” محسوب می شود چرا که در زمانی که ترمینال های خروجی مولد کوتاه شده اند )چه کوتاهسازی ۳ مرحله ای و یا L-L کوتاه شده در طول مراحل حسی( میدان افت می کند. یک مولد جدا برانگیخته می تواندمیدان مولد را حین یک جریان کوتاه حفظ کند چرا که برانگیختگی توسط مولد مغناطیسی دائمی جدایی فراهم می شود.شکلی ۱۸ در صفحه ی ۷۸ نشان گر واکنشی جریان مدار کوتاه متقارن سه مرحله ای معمولی مولد های خود و جدابرانگیخته است. جریان مدار کوتاه ابتدائی در ظاهر هشت تا ده برابر جریان مولد درجه بندی شده است و عملکردی ازواکنش متقابل نیمه پایدار مولد می باشد .(1/d”X (برای چند چرخه ی اول ،(A (عملا تفاوتی در واکنش بین مولد هایخود و جدا برانگیخته وجود ندارد چرا که در زمان محو شدن انرژی میدانی، این دو منحنی کاهش جریان مدار کوتاه یکسانیرا دنبال می کنند. بعد از چند چرخه ی اول ،(B (یک مولد خود برانگیخته آنقدر منحنی کاهش مدار کوتاه را ادامه می دهدتا به جریان صفر برسد. یک مولد جدا برانگیخته، به دلیل گرفتن انرژی میدانی خود از منبعی مستقل، می تواند ۲٫۵ تا ۳ برابرجریان درجه بندی شده را با به کار گرفتن خطای سه مرحله ای حفظ کند. این میزان جریان را می توان تا ده ثانیه حفظکرد، بدون اینکه به ژنراتور صدمه ای وارد شود.
راه دیگری برای نشان دادن تفاوت واکنش به خطاهای سه مرحله ای است. اگر مولدخود برانگیخته باشد، ولتاژ و جریان در زمانی که جریان به بالاتر از خمیدگی منحنی افزایش پیدا کند به صفر می رسد. یکمولد جدا برانگیخته می تواند مدار کوتاه مستقیمی را حفظ کند چرا که برای نیروی برانگیختگی به ولتاژ خروجی مولد نیازندارد.

دمای سیم پیچ ژنراتور

مشکلی که باید در حفظ جریان مدار کوتاه به آن توجه داشت این است که مولد ممکن است قبل از اینکه مدارشکن به کار بیفتد تا جلوی خرابی مدار را بگیرد صدمه ببیند. جریان های مدار کوتاه می توانند به سرعت سیم کشی هاینگهدارنده ی مولد را بیش از داغ کنند. به عنوان مثال، یک مدار اتصال کوتاه N-L نامتعادل در یک مولد جدا برانگیخته ایکه برای حفظ جریان درجه بندی شده ی سه برابر طراحی شده است منجر به ایجاد جریانی ۷٫۵ برابر جریان درجه بندیشده می شود. در آن سطح از جریان، با فرض این که دمای اولیه ی سیم کشی ۱۵۵ درجه سلسیوس باشد، در کمتر از پنجدقیقه سیم کشی به ۳۰۰ درجه سلسیوس می رسد – دمایی که در آن صدمات فوری و دائمی به سیم کشی وارد می شود.یک مدار اتصال کوتاه L-L نامتعادل چند ثانیه بیشتر نیاز دارد تا سیم کشی ها را به دمای ۳۰۰ درجه سلسیوس برساند، ویک مدار اتصال کوتاه متعادلی نیز کمی دیرتر این کار را انجام می دهد.

همان طور که خواننده می تواند از این بخش طولانی از فصلی در مورد موارد اصولی و برانگیختگی متوجه شود،تنها دو شکل اساسی سیستم های برانگیختگی بر شاخصه های عملکردی بسیار متنوعی تاثیرگذار هستند. عملکرد ثابتیکنواخت، شرایط ناپایدار، شروع به کار موتور، واکنش به خطا و دیگر موارد توسط این سیستم تحت تاثیر واقع می شوند. اینتاثیرات در شاخصه ها اهمیت والایی در بررسی عملکرد سیستم دارند. در پایین خلاصه ای در مورد شاخصه های متمایزکننده ی سیستم های خود و جدا برانگیخته آمده است.