ملاحظات مکانی ژنراتور

یکی از اولین تصمیمات طراحی مشخص کردن این موضوع است که آیا مکان ژنراتور درون ساختمان است و یا خارج از
ساختمان و در یک پناهگاه یا محفظه می باشد.
هزینه های کلی و راحتی نصب سیستم تولید نیرو بستگی مستقیم به چارچوب کلی موقعیت و مکان فیزیکی تمام اجزای
سیستم اعم از ژنراتور، مخازن سوخت، داکتهای تهویه و دودکش ها و لوازم دیگر دارد.
برای مکان های داخلی و خارجی به مسائل زیر توجه نمائید:
• حمل و نقلی ژنراتور
• موقعیت و مکان تابلوی برق و سوئیچ های انتقال
• مدارهای تقسیم برای گرم کننده ی موتور، شارژ باتری و غیره
• امنیت در برابر سیل، آتش، یخ زدگی و خرابکاری
• جلوگیری از نشت تصادفی سوخت و یا مایعات خنک کننده
• احتمال آسیب همزمان به سرویس های اضطراری و نرمال
• دسترسی آسان جهت تعمیر و نگهداری و یا بازرسی های احتمالی
• دسترسی و فضای مناسب جهت تعمیرات اساسی همانند اورهال یا تعویضی قطعات

ملاحظات مربوط به مکان های خارجی

1 ..صدای منتشر شده در محیط – ممکن است نیاز به سپرهای )موانع( صوتی باشد. به علاوه افزایش فاصله بین
ژنراتور و مناطق حساس به اصوات مزاحم باعث کاهش دریافت اینگونه اصوات می شود. محفظه های صوتی
)آکوستیک( اغلب قابل استفاده و در دسترس هستند و ممکن است مورد نیاز باشند برای برآورده کردن انتظارات
مشتریان و با رعایت ایین نامه های محلی مربوط به ایجاد اصوات مزاحم.
2-ممکن است محغظه های محافظت در برابر شرایط جوی همانگونه که از نامشان پیداست برای محافظت از
ژنراتورها در برابر شرایط نامساعد جوی مورد نیاز باشد که علاوه بر این دیزل ژنراتور را در خود جای داده و باعث
زیبایی ظاهری نیز می شوند.
3-استارت و پذیرش بار در طول بازه ی مشخصی از زمان در دمای محیطی پایین نیز ممکن است مسئله ساز باشد.
سیستم های اضطراری همانگونه که توسط قوانین (COdeS (مشخص شده نیاز دارند که دمای محیطی اطراف
ژنراتور در سطح پایین نگه داشته شود.
4-نمونه های این کدها NFPA110 است که نیاز دارد تا حداقل دمای محیطی اطراف ژنراتور (4″F”40) C
باشد و کد 282 CSA که نیاز دارد تا این دمای حداقل محیطی (10″F”50) C باشد. برآورده کردن
ضروریات مربوط به دمای پایین توسط یک محفظه ی چسبیده به ژنراتور غیر ممکن یا بسیار دشوار است. به
همین دلیل نیاز به یک محفظه ی عایق در برابر صدا و نیز احتمالاً گرما می باشد. محفظه ای که تنها برای مقاصد
صوتی تهیه شده شامل مواد عایق در برابر صداست اما ممکن است مشکل دما را برطرف نکند. پکیج های محفظه
ی عایق در برابر صدا، دودکشی و گرم کننده ها در صورت نیاز، قابل استفاده و در دسترسی هستند.
4-سیستمهای گرمایشی کمکی متعددی ممکن است مورد نیاز باشد برای استارت و یا بهبود پذیرش بار حتی اگر
کاربرد ژنراتور برای موارد اضطراری نباشد. ممکن است گرم کننده هایی برای باطری، موتور و یا حتی روغن مورد
نیاز باشد. برای اطلاعات دقیق تر به بخشی ۴-۵-۸ در صفحه ی ۹۵ مراجعه کنید.
5-گرمایشی و بهبود وضعیت سوخت:
6-در دمای محیطی پایین سوخت دیزل ممکن است جریان مناسب نداشته باشد، ابری شود CP (نقطه ی ابر در یک
مایع دمایی است که در آن ذرات جامد حل شده در مایع دیگر محلول نیستند(، و یا فیلتر هوا پمپ ها را مسدود
نمایند. سوخت های مخلوط برای رفع این مشکل استفاده می شوند اما گرمایشی سوخت ممکن است برای عملکرد
مطمئن مورد نیاز باشد.
7-نمک موجود در هوا در مناطق ساحلی ممکن است سبب خوردگی فلز در ژنراتورها، مخازن سوخت و پایه های
حایلی که در محوطه های خارجی نصب شده اند شود. استفاده از محافظ های الومینیومی مانع از خوردگی و سبب
افزایش مقاومت تجهیزات در مناطق ساحلی با فاصله ی تا ۶۰ مایل از آبهای شور می شود.
8-دسترسی برای سرویس در مورد تعمیرات اساسی، تعویض قطعات )مثلاً رادیاتور یا آلترناتور( و یا اورهال در طراحی
محفظه و محل قرارگیری ژنراتور باید مد نظر قرار گیرد.

9-اگر انجام این تعیمرات اساسی به دلیل ساعات کارکرد بالای دستگاه باشد، آنگاه دسترسی اهمیت بیشتری می یابد
و باید دقت بیشتری در زمینه ای طراحی انجام داد. که شامل در پوشی ها، دیوارهای قابل جداسازی از محفظه، فضا
و تجهیزات لازم در ساختمانی در نزدیکی دیزلی ژنراتور برای اورهال می باشد.
10- فنسی های امنیتی و موانع دید.
11- دود اگزوز باید به سمت دیگری از ورودی های ساختمان و دستگاه های تهویه هدایت شود.
12- رینگ یا الکترود برق گیر ممکن است مورد نیاز باشد برای هر سیستم.
13- حفاظت در برابر رعد و برقی

ژنراتور کامینز