سیستم ها کنترل و ایمنی ژنراتور

کنترل پایه رله ای و سیستم های نظارتی موجود در خیلی از دستگاه های ژنراتور می تواند شامل آژیر های خاموشیو هشداری متعددی برای محافظت از موتور/مولد باشد. ابزاری اختیاری جهت کنترل کامل یا اعلام پیام از راه دور در کنارسیستم اندازه گیری AC موجود بر روی دستگاه مورد نیاز است. ابزار اضافه ای نیز در صورت احتیاج به ارتباطات شبکه ایمورد نیاز است، اما این ابزار معمولا قابلیت محدودی دارد. با پدیدار شدن لازمه های کنترل دینام و موتورهای الکترونیکیپیچیده علاوه بر سطوح افزایش یافته ی اطلاعات سرویسی و تشخیصی، سیستم ها می توانند بر محدودیت توانایی این گونه سیستمهای کنترلی غلبه کنند.

سیستمهای کنترل و نظارت الکترونیک، که اغلب ابزار استاندارد خیلی از دستگاه های مولد هستند، شامل لیستکاملی از آژیر های خاموشی و هشدار دهنده ی ترکیبی هستند تا از ابزار موتور مولد حفاظت کرده و آژیرها را مخابره کنند.بعضی از این آژیرها می توانند توسط مشتری انتخاب و برنامه ریزی شوند. تمامی آژیرها را می توان در پنل کنترل و یا درمکانی دور از محل به نمایش در آورد. سیستم اعلام از راه دور از طرق مختلفی امکان پذیر می شود:
.۱ خروجی های تماس رله ای برای آژیرهای معمول یا انفرادی
.۲ پنل های اعلامی که به طور اختصاصی برای سیستم های کنترلی طراحی شده اند، و از گونه های مختلفاینترفیس های شبکه نشات می گیرند.
.۳ ایجاد ارتباط از طریق شبکه های محلی و یا شبکه ی مودم به مکان های نظارت از راه دور با استفاده از نرمافزارهای رایانه ای

برد کنرلر دیتاکام DATAKOM DKG 307

قطع کننده مدار خط اصلی

ممکن است قطع کننده های مدار اصلی نوع محفظه ی قالبی و مدار نیرو را در دستگاه های مولد به کار برد. قطعکننده های محفظه ی قالبی معمولا به صورت سوار شده بر دستگاه مولد در دسترسی هستند. با این وجود، خیلی از قطعکننده های مدار باید در محفظه ای جدا بر روی دیوار یا ستون نصب شوند. اندازه ی آن ها می تواند از ۱۰ تا ۲۵۰۰ آمپرمتغیر باشد و برای سوار شدن بر یک جعبه ی خروجی که مستقیماً به دستگاه مولد وصل است متناسب می باشند.

قطع کننده های مدار نیرو، به دلیل اندازه آن ها و آسیبپذیری شان در برابر صدمات ناشی از لرزش، معمولا به جای سوار شدن بر خود دستگاه، بر روی پنلی که آزادانه مستقر شده

کلید های محفظه قالبی

در مواردی که دستگاهی قطع کننده مورد نیاز است اما احتیاجی به محافظت از مولد یا رساناها نیست )این نوعمحافظت از طریق AmpSentry یا با استفاده از یک مولد خود برانگیخته قابل دسترسی است(، معمولا کلیدی محفظهقالبی به جای قطع کننده ی مدار استفاده می شود. این کلید ها از تماسی ها و مکانیزم تغییر یکسانی در مقایسه با قطعکننده های مدار بهره می برند، اما از حسگر قطع جریان استفاده نمی کنند. کلید مکانی اتصالی و پیچ های سر محور برای ارتباط بار رساناها را نیز فراهم می کند.

محفظه های ورودی

یک محفظه ی ورودی اساسا یک محفظه ی قطع کننده ی مدار بدون CB است. اگر مداری مورد نیاز نباشد،محفظه ی ورودی فضایی اضافی برای ورودی رسانا، مسیر و ارتباط فراهم می کند.

قطع کننده های مداری ترکیبی

قطع کننده های ترکیبی معمولا مورد نیاز هستند و در کارخانه بر روی بیشتر دستگاه های مولد تعبیه می شوند.گزینه های استاندارد موجود دو قطع کننده ی مدار سوار شده )به غیر از بزرگ ترین دینام( هستند. در بعضی دینام ها وgenSet ها امکان سوار کردن چارچوب قطع کننده ی مدار به دلیل کمبود جا و یا عملی نبودن میسر نیست. به منظورآگاهی از وجود ابزارهای مخصوص با نمایندگان سازنده مشورت کنید. میتوان سفارش های خاصی را برای سوار کردن دو یاسه قطع کننده بر روی بعضی مولد ها در نظر گرفت اما معمولا این مساله منجر به ضرورت استفاده از دیواری سوار شده یا یک پژنراتور که به صورت مستقل ایستا باشد می شود.