ساختاراصلی انجینه ژنراتور

ساختار اصلی یک دیزل ژنراتور از یک موتور دیزل و یک ژنراتور تشکیل شده است.موتور دیزل به عنوان نیرو برای به حرکت در آوردن ژنراتور برای تولید برق استفاده می شود.ساختار اصلی یک موتور دیزل از سیلندرها، پیستون ها، سرسیلندرها، سوپاپ های ورودی، سوپاپ های اگزوز، پین های پیستون، میله های اتصال، میل لنگ، یاتاقان ها و فلایویل ها تشکیل شده است. موتور دیزل ژنراتور دیزل به طور کلی یک موتور دیزل تک سیلندر یا چند سیلندر چهار زمانه است. در زیر فقط در مورد اصل کار یک موتور دیزل تک سیلندر چهار زمانه صحبت خواهم کرد: راه اندازی موتور دیزل. چرخاندن میل لنگ موتور دیزل توسط نیروی انسانی یا قدرت دیگر است. پیستون چهار حرکت را در حرکت انجام می دهد: کورس ورودی، ضربه فشرده سازی، کورس احتراق و کار (انبساط) و کورس اگزوز.

پیستون ژنراتور

 هنگامی که پیستون از بالا به پایین حرکت می کند، دریچه ورودی باز می شود و هوای تازه فیلتر شده توسط فیلتر هوا وارد سیلندر می شود تا کورس ورودی کامل شود. پیستون از پایین به بالا حرکت می کند، دریچه های ورودی و خروجی بسته می شود، هوا فشرده می شود، دما و فشار افزایش می یابد و فرآیند فشرده سازی کامل می شود. هنگامی که پیستون در آستانه رسیدن به بالاست، انژکتور سوخت فیلتر شده را به صورت غبار به داخل محفظه احتراق می پاشد و با هوای با دمای بالا و فشار بالا مخلوط می شود تا فوراً مشتعل شود و خود را بسوزاند. 

پس از اتمام کورس برق، پیستون موتور برق از پایین به بالا حرکت می کند، دریچه اگزوز به سمت اگزوز باز می شود و کورس اگزوز کامل می شود. هر حرکت میل لنگ نیمی از چرخش را انجام می دهد. پس از چندین چرخه کاری، موتورن دیزل به تدریج تحت اینرسی فلایویل به کار شتاب می بخشد.چرخش میل لنگ موتور دیزل ژنراتور را به چرخش و تولید برق سوق می دهد. ژنراتور شامل یک ژنراتور DC و یک ژنراتور AC است.ژنراتور DC عمدتا از یک پوسته ژنراتور، یک هسته قطب مغناطیسی، یک سیم پیچ میدان مغناطیسی ، یک آرمیچر و یک برس کربن تشکیل شده است. اصل کار تولید برق: هنگامی که موتور دیزل آرمیچر ژنراتور را به چرخش در می آورد، به دلیل مغناطیس باقیمانده هسته قطب مغناطیسی ژنراتور ، سیم پیچ آرمیچر خطوط میدان مغناطیسی را در میدان مغناطیسی قطع می کند.

لقای مغناطیسی جریان ژنراتور

طبق اصل الکترومغناطیسی . القایی ، القای مغناطیسی جریان تولید می کند و جریان را از طریق برس کربن خارج می کند.دینام عمدتاً از چندین آهنربای دائمی (به نام روتور) با قطب های شمالی و جنوبی متناوب ساخته شده از مواد مغناطیسی و سیم پیچ های آرمیچر (به نام استاتور) ساخته شده از چدن سیلیکونی و با سیم پیچ های سری متعدد تشکیل شده است. اصل کار تولید برق: روتور توسط موتور دیزل هدایت می شود تا خطوط میدان مغناطیسی را به صورت محوری قطع کند. قطب های مغناطیسی که به طور متناوب مرتب شده اند در استاتور یک میدان مغناطیسی متناوب را در هسته آهنی سیم پیچ تشکیل می دهند. هنگامی که روتور یک بار می چرخد، جهت و اندازه شار مغناطیسی بارها تغییر می کند.با توجه به تبدیل میدان مغناطیسی، جریان های القایی با قدر و جهت های مختلف در سیم پیچ ها ایجاد می شود و توسط سیم پیچ های استاتور ارسال می شود.برای محافظت از تجهیزات الکتریکی و حفظ عملکرد طبیعی آن، جریان ارسالی ژنراتور نیز نیاز به تنظیم و کنترل توسط رگولاتور دارد.

دیزل ژنراتور

به طور خلاصه، دیزل ژنراتور ژنراتور را به حرکت در می آورد.در سیلندر، هوای تمیز فیلتر شده توسط فیلتر هوا به طور کامل با سوخت دیزل اتمیزه شده پرفشار تزریق شده توسط انژکتور سوخت مخلوط می شود، در زیر اکستروژن پیستون به سمت بالا، حجم کاهش می یابد و دما به سرعت بالا می رود و به اشتعال می رسد. نقطه دیزل سوخت دیزل مشتعل می شود، گاز مخلوط شده به شدت می سوزد و حجم به سرعت منبسط می شود و پیستون را به سمت پایین فشار می دهد که به آن “کار” می گویند. هر سیلندر کار را به ترتیب خاصی انجام می دهد و نیروی رانشی که بر روی پیستون وارد می شود به نیرویی تبدیل می شود که میل لنگ را برای چرخش از طریق شاتون وادار می کند و در نتیجه میل لنگ را به چرخش سوق می دهد. با نصب دینام سنکرون بدون جاروبک و میل لنگ دیزل ژنراتور به صورت کواکسیال می توان روتور ژنراتور را با چرخش دیزل ژنراتور به حرکت درآورد . حلقه بار بسته جریان را می توان تولید کرد.فقط اساسی ترین اصل کار مجموعه ژنراتور در اینجا توضیح داده شده است. یک سری دیزل ژنراتور و کنترل ژنراتور، دستگاه ها و مدارهای حفاظتی نیز برای به دست آوردن توان خروجی قابل استفاده و پایدار مورد نیاز است. [1]