رگولاتور ژنراتور تک فاز

09120742441

رگولاتور ژنراتور تک فاز

ژنراتور وسیلهای است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل میکند و در نهایت الکتریسیته تولید میکند، معمولاً از طریق القای الکترومغناطیسی. القای الکترومغناطیسی با حرکت روتور در اطراف میدان الکتریکی، استاتور، توسط یک آهنربای دائمی یا آهنربای مغناطیسی به دست می آید. این انرژی مکانیکی توسط موتوری که به ژنراتور متصل شده است تولید می شود و به مجموع این دو وسیله موتور ژنراتور می گویند.

رگولاتور  ژنراتور تک فاز چیست؟

در یک ژنراتور تک فاز، استاتور دارای چندین سیم پیچ است که به صورت سری به هم متصل شده اند تا یک مدار واحد را تشکیل دهند که از آن ولتاژ خروجی تولید می شود. ولتاژ مساوی در تمام سیم پیچ های استاتور با یکدیگر هم فاز هستند به عنوان مثال در یک ژنراتور 4 قطبی چهار قطب روتور به صورت جفت در اطراف قاب استاتور قرار می گیرند. در هر زمانی هر قطب روتور نسبت به سیم پیچ استاتور در موقعیتی مشابه سه قطب دیگر روتور قرار می گیرد بنابراین ولتاژهای تولید شده در تمام سیم پیچ های استاتور دارای مقدار و دامنه یکسانی هستند. آنها همچنین در هر زمان با یکدیگر در فاز هستند.

کاربرد  رگولاتور  ژنراتور تک فاز

رگولاتور ژنراتورهای تک فاز بزرگ معمولاً به صورت تجاری ساخته نمی شوند و به تولید انبوه می رسند و بیشترین سهم را در بازار ژنراتورهای با توان 1 KVA تا 5 KVA دارند. این ژنراتورها اغلب به عنوان ژنراتور کمکی برای تجهیزات قابل حمل و یا به عنوان ژنراتور کمکی خانگی در زمان قطع برق مورد استفاده قرار می گیرند و نیروی مکانیکی آنها توسط موتورهای احتراقی، تراکتورها یا منابع دیگر تامین می شود. واحدهای ژنراتور تک فاز متشکل از یک ژنراتور تک فاز با موتور بنزینی نیز متداول بوده و قابل حمل و یا ثابت ساخته می شوند.این واحدها در مکان هایی که قطع برق شبکه آسیب می بیند مهم هستند. به عنوان مثال یک سردخانه با چند صد کیلو گوشت در یخچال ها را در نظر بگیرید، واضح است که این واحد در صورت عدم قطعی برق و ژنراتور کمکی به شدت آسیب دیده است.

ساختار رگولاتور ژنراتور تک فاز

یک ژنراتور AC (آلترناتور) که دارای یک حلقه سیم است و با سرعت ثابت در میدان مغناطیسی با چگالی شار یکنواخت می چرخد.نتیجه این حرکت تولید ولتاژ شکل موج سینوسی در حلقه سیم بود. در این حالت شکاف هوا بیش از حد گسترده است. در این حالت قطب های میدان بر روی قسمت متحرک ماشین یعنی روتور قرار می گیرند و جریان سیم پیچ ها توسط یک منبع dc به وسیله برس ها و حلقه های لغزنده تامین می شود و روتور در سرعت ثابت نگه داشته می شود. توسط یک عامل خارجی در این حالت تعداد قطب های دستگاه (همیشه زوج) به سرعت روتور و فرکانس سیم پیچی استاتور بستگی دارد.

تفاوت برق تک فاز و سه فاز چیست؟

تفاوت برق تک فاز و سه فاز به شرح زیر است:

  • برق تک فاز دارای یک فاز و ولتاژ آن 220 ولت است که برای انتقال آن از دو سیم استفاده می شود.
  • برق سه فاز دارای سه فاز و ولتاژ آن 400 ولت است که برای انتقال آن از 4 یا 3 سیم استفاده می شود.

به طور کلی برق واحدهای مسکونی و اداری تک فاز و برق واحدهای تجاری و صنعتی سه فاز می باشد.

اگر نمی دانید برق شما سه فاز است یا تک فاز، کنتور برق خود را چک کنید.

ژنراتور تک فاز یا سه فاز

انتخاب بین ژنراتورهای تک فاز و سه فاز فقط به نوع کاربرد بستگی دارد. باید توسط یک ژنراتور تغذیه شود.

مناسب برای ژنراتورهای تک فاز، خروجی تک فاز، یک ژنراتور سه فاز به راحتی می تواند برق تک فاز و سه فاز را تامین کند. اگر تمام وسایل برقی شما با برق تک فاز کار می کنند، یک ژنراتور تک فاز انتخاب کنید. اگر لوازم خانگی در فازهای مختلف کار می کنند، یک ژنراتور سه فاز به شما کمک می کند.

با این حال، هنگام ارتقاء یک ژنراتور تک فاز به یک واحد سه فاز، تعادل بار باید در نظر گرفته شود.

رگولاتور ژنراتور تک فاز

اتصال ژنراتور تک فاز به سه فاز

ژنراتور سه فاز را می توان ترکیبی از سه واحد تک فاز در نظر گرفت. بارهای تک فاز را می توان به یکی از روش های زیر به ژنراتور سه فاز متصل کرد: بار را بین هادی تکفاز و نول سیستم وصل کنید. این معمولاً برای بارهای کم فشار انجام می شود. این معمولاً برای بارهای با توان بالا مانند کولرها یا بخاری ها انجام می شود و 208 وات را فراهم می کند. با این حال، این می تواند منجر به عملکرد ضعیف ژنراتور شود زیرا دستگاه ها برای کار به 240 ولت نیاز دارند. 75٪ از ظرفیت نامی آنها باید در 208 ولت کار کند. مبدل فاز دوار (RPC) را می توان مستقیماً به یک ژنراتور تک فاز وصل کرد تا منبع تغذیه سه فاز تولید کند. این نیاز به یک پیکربندی ساده از دو اتصال ورودی معروف به ورودی های تهی از یک ژنراتور تک فاز دارد. ولتاژ در ترمینال سوم تولید می شود که به برق تک فاز متصل نیست. ولتاژ القایی 120 درجه با ولتاژ القایی در دو ترمینال دیگر اختلاف فاز دارد.

اتصال سری سیم پیچ های استاتور

از آنجایی که سیم پیچ ها در ژنراتور تک فاز به صورت سری به هم متصل می شوند، ولتاژهای تولید شده در هر سیم پیچ با هم جمع می شوند و ولتاژ خروجی نهایی ژنراتور را تولید می کنند که چهار برابر ولتاژ هر یک از سیم پیچ های استاتور است. در مناطق مسکونی و همچنین در مناطق روستایی که بارهای کوچک و غیر مشترک وجود دارد و هزینه ایجاد شبکه توزیع سه فاز بالاست استفاده می شود.

نکات مهم در انتخاب ژنراتور

نکاتی که در انتخاب ژنراتور باید در نظر گرفته شود به شرح زیر است:

  • ظرفیت تولید برق

ابتدا برق مورد نیاز اتاق سرور را محاسبه می کنیم و دستگاه مورد نیاز با در نظر گرفتن درصد بالاتر انتخاب می شود.

  • نوع توان خروجی

سه فاز یا تک فاز مورد نیاز است.

  • نوع سوخت

با توجه به سوخت موجود و هزینه آن، ژنراتور با سوخت مورد نظر را انتخاب می کنیم.

  • کارت ATS

پنل ATS برای سوئیچ خودکار بین برق شهری و ژنراتور استفاده می شود.

  • سازنده

تولید کنندگان این دستگاه را در کیفیت های مختلف تولید می کنند، ما از برندهای معتبر در انتخاب ژنراتور اتاق سرور و مرکز داده استفاده می کنیم.