راهنمای خرید موتور برق

موارد و نکاتی که هنگام خرید ژنراتور باید مورد توجه قرار بگیرند بستگی به فاکتورهای مختلفی دارند. برای مثال مهم است که شما ژنراتور را برای یک کارگاه کوچک لازم دارید یا یک ساختمان مسکونی یا تنها برای تامین برق مورد نیازتان در برنامه‌های تفریحی و طبیعت‌گردی. اینکه ژنراتور قرار است برق اضطراری مورد نیاز محل موردنظر شما را تامین کند یا ممکن است کاربردهای دیگری هم داشته باشد، همه مواردی هستند که هنگام خرید ژنراتور باید مورد توجه قرار گیرند. برهمین اساس، به‌نظر این روزها که اخبار و شنیده‌ها از قطعی‌های مداوم برق به‌گوش می‌رسد، راهنمای خرید یک ژنراتور مناسب و کارآمد می‌تواند بسیار مفید باشد.

راهنمای خرید ژنراتور

چقدر برق لازم دارید؟

دربخش اول راهنمای خرید ژنراتور، باید به این مهم اشاره کرد که ابتدا لازم است مشخص شود که ژنراتور چند وات برقی را باید برای شما تامین کند. به‌اصطلاح لازم است بدانید که چقدر برق از ژنراتور می‌خواهید. درواقع ژنراتورها براساس مقدار توان خروجی‌شان که به وات مشخص می‌شود معرفی شده و به‌فروش می‌رسند. این توان مشخص می‌کند که ژنراتور منتخب شما چه میزان برق دراختیار شما قرار می‌دهد و جوابگوی چند دستگاه و وسیله برقی است.

از آنجایی که ژنراتورها با توان‌های بسیار متفاوتی (از ۱۸۰۰ وات تا ۲۰۰۰۰ وات) عرضه می‌شوند.دربخش اول راهنمای خرید ژنراتور، باید به این مهم اشاره کرد که ابتدا لازم است مشخص شود که ژنراتور چه ولتاژ برقی را باید برای شما تامین کند. به‌اصطلاح لازم است بدانید که چقدر برق از ژنراتور می‌خواهید. درواقع ژنراتورها براساس مقدار توان خروجی‌شان که به وات مشخص می‌شود معرفی شده و به‌فروش می‌رسند.

این توان مشخص می‌کند که ژنراتور منتخب شما چه میزان برق دراختیار شما قرار می‌دهد و جوابگوی چند دستگاه و وسیله برقی است. از آنجایی که ژنراتورها با توان‌های بسیار متفاوتی (از ۱۸۰۰ وات تا ۲۰۰۰۰ وات) عرضه می‌شوند

چه نوع ژنراتوری برای شما مناسب است؟

در بخش دوم راهنمای خرید ژنراتور، باید به این نکته اشاره کرد که چه نوع ژنراتوری لازم دارید. اینکه نیاز به ژنراتور پرتابل یا قابل حمل دارید یا ژنراتورهای آماده به‌کار که به‌صورت دائمی در محل نصب می‌شوند یا ژنراتورهای اینورتر که قابلیت‌های جالبی دارند. این نکته از این جهت اهمیت دارد که این ژنراتورها، هم از نظر هزینه و هم از نظر ابعاد تفاوت زیادی دارند. ویژگی‌های دیگر و تفاوت‌های مهم این سه نوع ژنراتور عبارتند از:

ژنراتورهای آماده به‌کار

ژنراتورهای آماده به‌کار را باید یک برقکار حرفه‌ای در محل نصب کند. محل نصب آن کارشناسی شود و شاید درصورت لزوم نیاز به دریافت مجوز نصب از شهرداری داشته باشند. این نوع ژنراتور که معمولا با بنزین یا گاز کار می‌کنند، بلافاصله پس از قطعی برق، به‌صورت خودکار وارد مدار شده و شروع به کار می‌کنند.

ژنراتورهای قابل حمل

ژنراتورهای قابل حمل که ابعاد کوچکتری هم دارند، معمولا توان خروجی بالایی را در اختیار شما قرار نمی‌دهند و برای مصارف کوچکتر مناسب هستند.

این نوع ژنراتور تنها با بنزین کار می‌کند. مهم اینکه درمورد ژنراتورهای قابل حمل نیاز به محل مخصوص ندارید و می‌توانید آن‌ها را در فضاهای کوچک نیز قرار داده و استفاده کنید. البته محدودیت موجود درمورد فضای مورد استفاده از این ژنراتورها، شامل محصور نبودن آن‌ها و فاصله داشتنشان با سازه است. به این معنی که ژنراتور پرتابل باید حداقل ۱.۵ متر با دیوار، در، پنجره و … فاصله داشته باشد. ضمن اینکه دستگاه نباید در مجاورت آب باشد. برای مثال هنگام باریدن بارن باید حتما پوشانده شود. از دیگر مشکلات این نوع ژنراتور تولید مقادر زیادی مونواکسید کربن است.

ژنراتورهای اینورتر

ژنراتورهای اینورتر مانند ژنراتورهای پرتابل، قابلیت جابجایی دارند و توان خروجی آن‌ها چندان بالا نیست اما اینورترها به‌دلیل برخورداری از موتوری پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر، قیمت بالاتری دارند. اینورترهای سیستم خروجی و اگزوز پیشرفته‌ای هم دارند که باعث می‌شود بسیار بی‌صداتر و با پسماند کمتر کار کنند. نکته مهم درمورد اینورترها نیاز به رعایت نکات ایمنی درمورد آن‌ها است. نکاتی مشابه آن‌چه درباره ژنراتورهای پرتابل مطرح شد.

در این بخش از راهنمای خرید ژنراتور باید به این مهم اشاره کرد که ژنراتورهای آماده به کار را در سازمان‌ها، ادارات، بیمارستان‌ها، مراکز خرید و برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی استفاده می‌کنند. ژنراتورهای پرتابل و اینورتر اما برای مصارف محدود خانگی و تامین برق اضطراری کارگاه‌های کوچک و کم‌مصرف مناسب هستند.

ویژگی‌های مهم درمورد ژنراتور

ویژگی‌های مهم درمورد ژنراتور

دربخش نهایی راهنمای خرید ژنراتور، باید برخی ویژگی‌های مهم درمورد ژنراتورها را یادآور شد. ویژگی‌هایی که ژنراتور را کارآمدتر و مفیدتر خواهند کرد و البته تاثیر مستقیم بر قیمت آن‌ها خواهند داشت:

استارت ژنراتور

ژنراتورها استارت‌ها متفاوتی دارند که در نحوه شروع به‌کار آن‌ها تاثیر می‌گذارد. انواع استارت ژنراتور شامل

  • استارت اتوماتیک : که بلافاصله بعد از برقی قطع به‌صورت کاملا خودکار وارد عمل می‌شود.
  • استارات برقی : که درواقع یک دکمه فشاری است و با فشردنش ژنراتور شروع به‌کار می‌کند.
  • استارت هندلی : همانطور که از اسمش مشخص است به‌صورت دستی و با کمک یک اهرم باید ژنراتور را روشن کرد.

می‌شود. در ژنراتورهای آماده به کار شاهد نوع اتوماتیک هستیم و در نسخه‌های پرتابل عموما استارت‌ها هندلی هستند. استارت برقی نیز معمولا در انواع اینورتر مشاهده می‌شود.

سوخت ژنراتور

ژنراتورهایی با استانداردهای بالاتر، قابلیت کار با انواع سوخت را دارند. ممکن است یک ژنراتور تنها با بنزین کار کند اما برخی مخزن گازوئیل یا لوله گاز هم دارند که قابلیت‌های آن‌ها را بالاتر می‌برد. بهتر است ژنراتور نشانگر میزان سوخت نیز داشته باشد.

خروجی ژنراتور

ژنراتورهای استاندارد داری دو خروجی یا بیشتر هستند. خروجی بیشتر به شما امکان می‌دهد تا در مواقع لازم با توزیع بار، بهترین استفاده را از انرژی تولیدی بکنید.

قطع کننده خودکار

روغن موتور ژنراتور برای فعالیت آن حیاتی است. ژنراتور استاندارد دارای قطع کن خودکار در زمان کاهش سطح روغن است. این ویژگی مانع از آسیب دیدن موتور در چنین شرایطی می‌شود.

این ویژگی‌ها معمولا در دفترچه راهنما یا کاتالوگ ژنراتور مشخص شده‌اند و شما با بررسی دقیق آن می‌توانید انتخاب دقیقی داشته باشید.

ژنراتورهای اینورتر

کلام آخر

درنهایت باید به مهمترین نکته درمورد راهنمای خرید ژنراتور یعنی براورد هزینه اشاره کنیم. دقت کنید که چه بودجه‌ای دراختیار دارید. باتوجه به بودجه، انتخاب‌های موجود را بررسی کرده و سپس دربین آن‌ها بهترین ژنراتور را تهیه نمایید.