دستگاه کنترل سرعت موتور ژنراتور(گاورنر)

گاورنر مکانیکی

09120742441

کنترل سرعت موتور مکانیکی ژنراتور ، همان گونه که از نام آن پیداست، سوخت رسانی موتور را بر اساس حسگر مکانیکیRPM موتور از طریق Weight flyو یا مکانیزم های مشابه کنترل می کند. این سیستم ها ۳-۵ درصد کاهش سرعت ازوضعیت بدون بار به بار کاملی که از طراحی نشات می گیرد را نشان می دهند. این نوع سیستم به طور کلی ارزان ترین نوعاست و برای کاربردهایی که در آن ها کاهش فرکانس برای بارهایی که به کار می روند مشکلی پدید نمی آورد مناسباست. بعضی از دستگاه های مولد کنترل سرعت مکانیکی را نیز فراهم آورده اند.

گاورنر الکتریکی

کنترل سرعت موتور الکترونیکی در مواردی استفاده می شود که کنترل سرعت همزمان )کاهش صفر( مورد احتیاجالکترومغناطیسی اندازه گیری شده و سوخت رسانی موتور با سولنوئید هایی که توسط مدارهای الکترونیکی به دست می آیندکنترل می شود. این مدارها، خواه کنترل کننده های مستقل باشند و یا بخشی از کنترل کننده دستگاه مولد ریزپردازشگرباشند، الگوریتم های پیچیده ای را جهت حفظ دقیق کنترل سرعت )و همچنین فرکانس( به کار می برند. کنترل سرعتموتور الکترونیکی به دستگاه مولد این امکان را می دهد تا در مواجهه با چند نوبت بار ناپایدار سریع تر از کنترل سرعتموتور مکانیکی ریکاور شود. کنترل سرعت موتور الکترونیکی همیشه باید در مواردی که بار شامل ابزار UPS می شود مورداستفاده قرار گیرد.موتورهای مدرن، خصوصا موتورهای دیزلی که سیستم های سوخت رسانی الکترونیکی کاملا خودکاری دارند،
تنها با سیستمهای کنترل سرعت موتور الکترونیکی فراهم می شوند. تقاضا یا شرایط تنظیم برای دستیابی به راندمانسوخت بهبود یافته، انتشار دود کم، و دیگر مزایا به کنترل دقیقی که توسط این سیستم ها قابل دسترسی است نیازمند است.

گاورنر ژنراتور

برسی گاورنر

 بررسی تکنیک فازی گاورنر دیزل ژنراتور برای کنترل پایداری در کنترل عملکرد دیزل ژنراتور در حضور اغتشاش اتصال کوتاه و اتصال بارهای پله ای با ضریب توان متغیر پرداخته شده است.این مقاله یک الگوریتم گاورنر منطق فازی چندورودی تک خروجی را ارایه میدهد که میتوان از آن برای بهبود پاسخ گذرای یک مجموعه دیزل ژنراتور هنگام تغذیه یک بار جزیره شده استفاده کرد.گاورنر پیشنهادی از ورودی سنتی سرعت بعلاوه ولتاژ و ضریب توان برای اصلاح نیازهای سوخترسانی در طی اغتشاشات مختلف بار استفاده میکند.استفاده از کنترل منطق فازی امکان استفاده از ساختارهای نوع تناسبی-انتگرالی-مشتقی 31 (PID) را میسر میکند که میتواند راهبردهای بهره متغیر را فراهم کند تا غیرخطیبودنهای سیستم در نظر گرفته شوند. همچنین منطق فازی با استفاده از استدلال زبانی و خروجی کنترل منطقی ابزاری برای پردازش دیگر اطلاعات ورودی فراهم میکند.به منظور ارزیابی روش پیشنهادی در یک شبکه قدرت متصل به باس بینهایت , ابتدا اتصال کوتاه را در انتهای خط اعمال کرده و سپس تغییر بار پله ای اعمال مکنیم و نتایج تغییر سرعت ژ نراتور را به ازای کنترلر کلاسیک pid و کنترلر فازی بررسی میکنیم .در بهینه سازی بهینه سازی ضرایب کنترل فلوچارت انجام می شود و نتایج اجرای شبیه سازی چندساعته بهینه سازی در متلب 2016 ارایه می گردد.در شبیه سازی ضرایب قسمت قبل را وارد کرده و نتایج سرعت ژنراتور به ازای اتصال کوتاه و تغییر در بار شبکه قدرت نمایش داده می شود که بهبودی نتایج را نسبت به روشPIDمیدهد.