تفاوت ژنراتور پرایم، دائم کار و ژنراتور اضطراری

تفاوت ژنراتور پرایم، دائم کار و ژنراتور اضطراری در چیست ؟تفاوت بین ژنراتور پرایم و آماده به کار – هنگام انتخاب بهترین ژنراتور برای هر برنامه ای باید چندین فاکتور را در نظر گرفت.. در ابتدایی ترین سطح، رتبه بندی ها به عنوان راهنمای میزان توانی که یک دیزل ژنراتور قادر به تولید آن است عمل می کند. علاوه بر این، آنها مشخص می کنند که چگونه و برای چه نوع برنامه ای ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. برای اطمینان از اینکه ژنراتوری دریافت می کنید که بتواند تجهیزات شما را در حالی که در محدوده بودجه و کارایی شما قرار دارد راه اندازی کند، درک این موضوع بسیار مهم است. سه نوع اساسی رتبه بندی عبارتند از: اول، پیوسته و آماده به کار. هر یک از این سه مورد با جزئیات بیشتر و همچنین زمان استفاده از هر کدام مورد بحث قرار خواهد گرفت.

تفاوت ژنراتورهای پرایم، دائم کار و اضطراری

ژنراتور پرایم

یک مجموعه ژنراتور تفاوت ژنراتور پرایم، دائم کار و ژنراتور اضطراری ژنراتور استانداردی است که به عنوان منبع اصلی برق برای تجهیزاتی که نیرو می‌دهد عمل می‌کند. هنگامی که بار به طور مداوم بین 50٪ و 100٪ درجه بندی اولیه ژنراتور تغییر می کند، ژنراتورهای عامل اصلی برای مدت زمان طولانی (حتی در صورت لزوم 24/7) ساخته می شوند.

ژنراتورهای برق پرایم


به عنوان مثال، توان اولیه 100 کیلو ولت آمپر، در Cummins C110D5 به آن اجازه می دهد تا زمانی که بار بین 50 کیلو ولت آمپر (50 درصد بار) و 100 کیلو ولت آمپر (100 درصد بار) در نوسان است، برای تعداد بی نهایت ساعت کار کند.

یک ژنراتور پرایم معمولاً برای ایجاد مکانی استفاده می‌شود که از سایر منابع برق دور است، مانند یک محل ساخت و ساز دور یا مکان‌های غیرقابل دسترسی. هنگامی که دسترسی واقعی به خطوط برق وجود ندارد، به درستی کار می کند. می توان از آن به عنوان یک راه حل موبایل نیز استفاده کرد. به عنوان مثال، سایت های ساخت و ساز از راه دور، عملیات نفت و گاز، معادن، و کارخانه های سنگ شکن تنها چند نمونه از کاربردهایی هستند که از توان اولیه استفاده می کنند.

یک ژنراتور هرگز نباید با کمتر از 50 درصد بار اولیه نامی خود کار کند. این به عنوان بارگذاری سبک یا کم در صنعت شناخته می شود. تا حد امکان از بارگذاری کم باید اجتناب شود زیرا می تواند منجر به احتراق نامناسب سوخت در موتور شود. در نتیجه، انباشته شدن سوخت نسوخته و دوده در اگزوز وجود خواهد داشت که باعث کاهش راندمان و حتی ممکن است صدمه به ژنراتور شود.

توصیه می کنیم اگر دیزل ژنراتور دارید و برای مدت طولانی از آن در بارهای کم استفاده کرده اید، سالی یک بار بانک بار ژنست خود را آزمایش کنید. اگر نیاز دارید ژنراتور خود را کمی بیش از حد بارگذاری کنید، ژنراتورهای درجه بندی اولیه ممکن است در درجه آماده به کار بالاتر برای مدت زمان کوتاهی کار کنند، که معمولاً 1 ساعت در هر دوره 12 ساعته است. با این حال، حداکثر توان مطلقی که می توان از یک ماشین گرفت، امتیاز آماده به کار آن است.

نمونه هایی از موارد استفاده از برق ژنراتور پرایم

هنگامی که از یک منبع برق شهری دور هستید، مانند برق اصلی یک خانه یا ساختمان دیگر، باید از محصولات اصلی برق مانند ژنراتورهای دیزلی استفاده کنید.

جشنواره ها یا کنسرت های فضای باز دو نمونه از این موارد هستند. معمولاً دسترسی به شبکه یا برق شبکه وجود ندارد زیرا تجمعات در فضای باز معمولاً در مکان‌های ایزوله انجام می‌شوند تا ساکنان مجاور را آزار ندهند. در نتیجه، برق باید در طول رویداد به طور مداوم در محل تولید شود. ژنراتور پرایم در این شرایط ایده آل هستند زیرا می توانند با بار متغیر کار کنند و در صورت نیاز امکان برق رسانی به قطعات مختلف تجهیزات مانند سیستم های روشنایی و صدا را فراهم می کنند.

ژنراتور پرایم اولیه که الزامات آلایندگی لازم را برآورده می کنند نیز ممکن است با نصب آنها بر روی یک تریلر قابل بکسل قابل حمل شوند. از آنجایی که می‌توان آن‌ها را به راحتی به هر جایی که به برق نیاز است یدک‌کش کرد، برای برق خارج از شبکه بسیار ارزشمندتر می‌شوند

برنامه های مدیریت بار برای ژنراتور پرایم

ژنراتور پرایم اغلب در مراکز داده و نیروگاه ها به عنوان وسیله ای برای متعادل کردن برق عرضه شده توسط ارائه دهندگان خدمات برق در دوره های اوج تقاضا استفاده می شوند. این روش که به عنوان مدیریت بار شناخته می شود، هم برای ارائه دهنده ابزار و هم برای کاربر نهایی سودآور است.

 ژنراتور پرایم

مدیریت بار اغلب مستلزم عقد قراردادی بین تامین‌کننده برق و کاربر نهایی – به عنوان مثال، یک شرکت تولیدی – برای به حداقل رساندن مصرف انرژی در دوره‌های اوج با متعادل کردن تقاضای بار با یک تولیدکننده برق اصلی است.

دو روش وجود دارد که می توانید بار خود را با استفاده از مولد برق اصلی خود کنترل کنید:

  • پیک اصلاح: شرکت برق در سناریوی اوج اصلاح مقدار مشخصی نیرو را در اختیار شما قرار می دهد. مولد برق اصلی شما برای جبران تفاوت زمانی که برنامه شما بیش از آن حد مصرف می کند، راه اندازی می شود. به طور معمول، شرکت آب و برق برای تامین آن برق اضافی به کاربر نهایی پرداخت می کند. این به شرکت برق در کنترل دوره های اوج استفاده و پیش بینی میزان برق مورد نیاز شبکه کمک می کند.
  • بارگذاری پایه: به سادگی توضیح داده شد، تنظیمات بارگذاری پایه برعکس تراشیدن اوج هستند. مولد برق اصلی شما در یک خروجی از پیش تعیین شده تنظیم می شود. اگر به بارهایی نیاز دارید که بالاتر از آن چیزی است که ژنراتور شما می تواند تحمل کند، شرکت برق تفاوت را پوشش می دهد.

برنامه های پرمصرف می توانند از تراشیدن پیک و بارگذاری پایه برای جلوگیری از قطع برق استفاده کنند و تضمین کنند که برق همیشه در دسترس است، حتی در دوره های اوج تقاضا.

در اینجا چند نمونه از اینکه چگونه مدیریت بار برای تامین کننده ابزار و کاربر نهایی سود می برد، آورده شده است:

با استفاده از مولد برق اولیه خود برای تولید برق، کاربر نهایی – یک مرکز داده، تاسیسات تولیدی، یا هر برنامه کاربردی پرمصرف دیگری – از قطع شدن برق و توقف پرهزینه جلوگیری می کند. شرکت برق ممکن است برقی را که عرضه نمی کند به مرکز داده تخصیص دهد و مشتریان دیگر را بدون نیاز به ساختن نیروگاه دیگری به شبکه اضافه کند.

ژنراتور اضطراری یا آماده به کار

هنگامی که قطع برق رخ می دهد، یک ژنراتور اضطراری به کار یا اضطراری در یک مکان ثابت برای تامین برق پشتیبان قرار می گیرد. اگرچه موارد استفاده برای برق اولیه و آماده به کار متفاوت است، اکثر ژنراتورها ممکن است برای هر دو مورد استفاده قرار گیرند.

ژنراتور اضطراری یا  آماده به کار

امتیاز آماده به کار برای ژنراتور اضطراری هایی که می توانند هم توان اولیه و هم در حالت آماده به کار را ارائه دهند، اغلب بالاتر از رتبه اولیه است. این به این دلیل است که ژنراتور، که می‌تواند با 100 درصد امتیاز اولیه خود کار کند، اما می‌تواند در هر دوره 12 ساعته به مدت یک ساعت در حالت آماده به کار بارگذاری شود. از آنجایی که ژنراتورهای آماده به کار برای تامین برق پشتیبان به تجهیزات و خدمات مهم برای مدت زمان محدودی تا زمان بازیابی برق اصلی/خدمات برق طراحی شده‌اند، باید هر 12 ساعت یک ساعت کار کنند. هنگامی که برق اصلی به ساختمان بازیابی می شود، ژنراتور به طور خودکار خاموش می شود اگر به یک سوئیچ انتقال خودکار (پنل ATS) متصل شود.

با توجه به اینکه طوفان یا دیگر آب و هوای شدید ممکن است به راحتی برق خانه ها یا مشاغل را قطع کند، محبوبیت ژنراتور اضطراری به طور مداوم در حال افزایش است. اندازه آنها باید به طور متوسط ​​200-250 ساعت در سال باشد. این امر باعث می شود که ژنراتور اضطراری در شرایطی که احتمال قطع برق اصلی وجود دارد بسیار کاربردی باشد. قطع برق برای موسسات حیاتی مانند بیمارستان ها و مراکز داده گزینه ای نیست. با توجه به اهمیت آنها، به ویژه در صنایعی مانند مراقبت های بهداشتی و مراکز داده، آنها مشمول مقررات سختگیرانه ای هستند که تضمین می کند می توانند در صورت نیاز برق را تامین کنند. NFPA 110 یکی از استانداردهای اساسی است، اگرچه تنها نیست. کاربردهای تجاری، مسکونی و صنعتی از دیگر کاربردهای مجموعه ژنراتور دارای رتبه آماده به کار هستند.

نمونه هایی از موارد استفاده از برق ژنراتور اضطراری یا آماده به کار

یک سیستم الکتریکی پشتیبان خودکار به عنوان ژنراتور آماده به کار شناخته می شود. یک سوئیچ انتقال خودکار تلفات برق را بلافاصله پس از قطع برق تشخیص می دهد، ژنراتور را راه اندازی می کند و سپس بار الکتریکی را به ژنراتور تغییر می دهد. ژنراتور اضطراری شروع به تغذیه مدارها می کند. سوئیچ انتقال خودکار، بار الکتریکی را پس از بازیابی برق شهری به برق برمی گرداند و به ژنراتور اضطراری می گوید که خاموش شود. سپس به حالت آماده به کار برمی گردد و منتظر افت انرژی بعدی می ماند. یک مولد پشتیبان، خودآزمایی های هفتگی انجام می دهد تا مطمئن شود که به درستی به قطع واکنش نشان می دهد. اکثر دستگاه ها از گازوئیل، گاز طبیعی یا گاز پروپان مایع به عنوان سوخت استفاده می کنند.

برای سیستم‌های ایمنی مهم مانند آسانسور در ساختمان‌های بلند، سیستم‌های حفاظت از آتش، روشنایی پشتیبان، یا تجهیزات پزشکی و پشتیبانی حیاتی، قوانین ساختمان ممکن است الزاماتی را برای سیستم‌های مولد خودکار آماده به کار اعمال کند. ژنراتور اضطراری خانگی که برق پشتیبان را برای تجهیزات خانه مانند یخچال، اجاق گاز و آبگرمکن و همچنین سیستم های امنیتی و HVAC تامین می کنند، روز به روز محبوب تر می شوند.

ژنراتورهای پیوسته

ژنراتور پرایم ، ژنراتوری است که به طور مشابه با منبع اصلی برق استفاده می شود. معمولاً به عنوان منبع اصلی برق تأسیسات یا عملکرد به طور ثابت ساخته می شود. یک ژنراتور پیوسته و یک ژنراتور اولیه از این نظر متفاوت هستند که یک ژنراتور پرایم توان متغیر را ارائه نمی دهد. در عوض، در نظر گرفته شده است که یک بار توان ثابت را برای مدت زمان استفاده از آن ارائه دهد.

بیشترین استفاده از یک ژنراتور پرایم را می توان در شرایط مختلف یافت. اغلب اوقات، زمانی که منابع برق دیگر در دسترس یا مقرون به صرفه نیستند، به خوبی کار می کند، مانند زمانی که نصب برق در یک مکان خاص از راه دور ضروری است، اما اجرای خطوط برق مقرون به صرفه نیست. استفاده از آنها در مواقعی که منبع تغذیه خیلی غیرقابل اعتماد است نیز مفید است.

این ژنراتورها ابزارهای حیاتی برای مناطق دور افتاده هستند زیرا به طور مداوم برق را با ظرفیت بار کامل تولید می کنند. آنها به سادگی نمی توانند ظرفیت انعطاف پذیری مانند سیستم های اولیه را فراهم کنند. آنها اغلب در معدن، ارتش و کشاورزی استفاده می شوند، اما می توانند در طیف گسترده ای از کاربردهای دیگر نیز مفید باشند.

تفاوت بین Power Prime و Standby Power

نکات زیر تفاوت های اولیه بین ژنراتورهای پرایم و آماده به کار را برجسته می کند:

استفاده مورد نظر: در حالی که در حالتی که منبع اصلی برق از کار بیفتد، از Standby Power (برق اضطراری) استفاده می شود، Prime Power منبع اصلی (اصلی) برق در سایت است. هنگامی که شبکه (شبکه اصلی) دچار قطع برق یا قطع برق می شود، ژنراتورهای آماده به کار عمدتاً به عنوان برق پشتیبان استفاده می شوند.

بار ژنراتور: توان اولیه به عنوان ساعات نامحدود در یک بار متغیر تعریف می شود، در حالی که توان آماده به کار می تواند بار متغیر یا ثابت باشد.

زمان اجرا: ژنراتورهای آماده به کار فقط 1 ساعت در 12 در نظر گرفته شده اند، در حالی که رتبه بندی توان اولیه را می توان به عنوان داشتن زمان کار نامحدود تعریف کرد.

رتبه بندی kVA: رتبه آماده به کار معمولاً بالاتر از درجه بندی اولیه است.

کاربرد: برق پرایم برای شرایطی که برق اصلی غیر قابل دسترسی است مناسب است، در حالی که برق آماده به کار در هنگام قطع برق یک برق اضطراری است.

گارانتی سازنده با توجه به نوع عملکرد تغییر می کند، که یکی دیگر از مواردی است که هنگام مقایسه ژنراتورهای پرایم و آماده به کار باید در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، گارانتی سازنده ژنراتورهای کامینز 2 سال یا 500 ساعت برای استفاده در حالت آماده به کار و 1 سال ساعت نامحدود برای شرایطی که نیاز به کارکرد اولیه دارند است.

ملاحظات کلیدی هنگام خرید ژنراتور 

، مهم است که قبل از خرید ژنراتور به دقت در مورد هر جزء ژنراتور خود فکر کنید. شما مجبور نیستید گران ترین مدل را خریداری کنید، اما به مدلی نیاز دارید که نیازهای عملیاتی شما را برآورده کند. انتخاب ژنراتور صحیح را چیزی فراتر از یک انتخاب مالی در نظر بگیرید.

تصمیماتی مانند دسترسی به گاز یا گازوئیل از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. یک سیستم تک فاز یا سه فاز می تواند مورد نیاز باشد. تعیین مصارف مورد نظر ژنراتور، اینکه آیا به عنوان منبع اصلی برق خواهد بود یا یک پشتیبان در مواقع اضطراری، به همان اندازه بسیار مهم است. یک مجموعه ژنراتور از چه قطعاتی تشکیل شده است؟ هر نیازی را نمی توان با یک راه حل مشترک برآورده کرد.