باتری و شارژر باتری ژنراتور

شاید مهم ترین سیستم فرعی در یک دستگاه ژنراتور سیستم باتری شروع موتور و کنترل دستگاه ژنراتور است. انتخابو نگهداری درست از باتری ها و شارژر باتری برای داشتن سیستمی قابل اطمینان ضروری است.این سیستم شامل باتری ها، مکان آن ها، یک شارژر باتری که در طول دوره ی استندبای نیروی آن توسط منبعنیروی الکتریکی تامین می شود و یک دینام شارژر باتری که از موتور نشات می گیرد و باتری ها را به طور مجدد شارژ میکند و انرژی DC را در زمانی که ژنراتور در حال کار است برای سیستم کنترل فراهم می کند می شود.هنگامی که دستگاه های ژنراتور متوازی هستند، ردیف باتری ها برای دستگاه های انفرادی معمولا به صورتمتوازی قرار می گیرند تا نیروی کنترل را برای سیستم متوازی کننده فراهم کنند. همیشه باید با سازنده ی سیستم متوازیسازی مشورت کرد تا سیستم نیروی کنترل موتور متناسب را برای این نوع سرویس مشخصی کرد، چرا که ممکن استکاهش ولتاژ ردیف باتری بعضی سیستمهای کنترل متوازی را مختل کند و برای ابزارهای متوازی کننده استفاده از باتری
هایی که به صورت جداگانه قرار می گیرند الزامی شود.
باتری ها باید تا حد ممکن به دستگاه

شارژر اتوماتیک باتری ژنراتور

نزدیک واقع شوند تا مقاومت مدار شروع کننده به حداقل برسد. محلیباتری باید امکان سرویس دهی آسان را برای باتری ها فراهم کرده و تماس با آب، گرد و خاک و روغن را به حداقل برساند.چارچوب یک باتری باید هوا رسانی کافی داشته باشد تا گازهای منفجره ای که توسط باتری منتشر می شوند پراکنده شوند.ردیف باتری باید دور از منبع های گرمایی قرار گیرد، چرا که دمای بالای محیط عمر باتری را کاهش می دهد. قوانین درمناطق زلزله خیز مکان هایی را برای باتری الزام کرده اند که شاخصه هایی خاصی به منظور جلوگیری از آزاد شدنالکترولیتها و ایجاد خسارت طی وقوع یک زمین لرزه دارا می باشند.
طراح سیستم باید نوع سیستم باتری )همانگونه که در پایین شرح داده می شود، معمولا به اسید – سرب یا نیکاد محدود می شود( و گنجایش آن را مشخص می کند. گنجایش سیستم باتری مورد نیاز به اندازه ی موتور )جابجایی(، حداقلخنک کننده ی موتور، روغن گریسی و دمای مورد انتظار باتری )قسمت ابزار گرمایشی استندبای برای دستگاه های ژنراتور را درقسمتهای پایینی

ببینید(، میزان روانی روغن گریسی توصیه شده توسط سازنده ی موتور، و تعداد و مدت دوره های لنگبستگی دارد. سازنده ی دستگاه ژنراتور باید بر اساس این اطلاعات بتواند توصیه های لازم را ارائه دهد.

باتری های اسید – سربی رایج ترین نوع باتری برای دستگاه های ژنراتور می باشند. این نوع باتری ها از لحاظاقتصادی نسبتا مقرون به صرفه هستند و سرویس خوبی در شرایط محیطی ۰ درجه فارنهایت ۱۸ (-درجه سلسیوس( و ۱۰۰درجه فارنهایت ۳۸ (درجه سلسیوس( ارائه می دهند. باتری های اسید-سربی می توانند با شارژر های باتری معمولی ایشارژ شوند که ممکن است در نزدیکی دستگاه ژنراتور بر 9رگی دیوار نصب شده باشند 9 یا در حالت خودکار تغییر انتقالی قرارداشته باشند )به شرطی که دستگاه ژنراتور بخشی از سیستم متوازی نباشد(. شارژر باید به اندازه ای باشد که بتواند همزمان بابرطرف کردن نیازهای نیروی کنترلی سیستم، باتری ها را در حدود ۸ ساعت شارژ مجدد کند.

یک باتری اسید-سربی می تواند از نوع تنظیم کننده ی سوپاپی )که بر روی آن “عدم نیاز به حفاظت ” نوشته شدهاست( و یا سلول خیس باشد. باتری هایی که نیاز به مراقبت و نگه داری ندارند در صورت غفلت در نگه داری از آن ها بهتردوام می آورند اما به آسانی باتری های سلول خیس نمی توان آن ها را بررسی و نگه داری کرد. باتری های اسید-سربیتنظیم کننده ی سوپاپی به دلیل قرار داشتن در معرض فشارهای دمایی در برابر صدمات آسیب پذیری بیشتری دارند، و نبایدآن ها را به عنوان جایگزینی برای باتری های اسید-سربی هواگیر که به آب رسانی های متعدد نیاز دارند در نظر گرفت. بهجای آن، باید شارژر و یا دمای محیط کار بررسی و تصحیح شود.
همه ی باتریهای اسید-سربی باید در محل کار قبل از شروع اولیه شارژ شوند. حتی باتری هایی که نیاز به نگهداری ندارند نیز شارژ را به طور نامحدود حفظ نمی کنند. باتری های سلول خیسی به اضافه کردن الکترولیت در محل کارنیازمندند و پس از مدت کوتاهی که به الکترولیت متصل شدند ۵۰ درصد شارژ آن ها پر می شود. باید برای استفاده از باتریآب مقطر به کار برد، چرا که بیشتر آب های لوله کشی ۵۰۰ تا ۵۰۰ برابر بیشتر از آب مقطر توان رسانایی دارند.معمولا در دسیستم های باتری نیکادی )نیکلی – کادمیوم( مشخصی شده است چه دمای محیطی برای آن ها شدیدابالا یا پایین محسوب می شود چرا که عملکرد آن ها کمتر از باتری های اسید – سربی تحت تاثیر دماهای شدید قرار مییگیرد. سیستم های باتری نیکادی بسیار گران تر از باتری های اسید-سربی است، اما طول عمر بیشتری دارد.کاستی بزرگ سیستم های باتری نیکادی این است که دور انداختن آن ها امری مشکل و گران محسوب می شود،چرا که مواد سازنده ای باتری خطرناک هستند.