ایمنی در دیزل ژنراتور

ایمنی در دیزل ژنراتور چیست ؟ دیزل ژنراتور ها اضطراری بخش مهمی از مراکز تجاری و صنعتی هستند. آنها به عنوان یک دفاع اصلی در برابر قطع برق در صورت وقوع طوفانیا سایر دلایل قطع برق مانند بلایای طبیعی، بلایای انسانی ساز یا شبکه برق قدیمی عمل می‌کنند..

ایمنی در دیزل ژنراتور

ژنراتورها نیز قطعات بالقوه خطرناکی از تجهیزات هستند. هر زمان که یک ژنراتور را نگهداری یا راه اندازی می کنید، رعایت احتیاط های ایمنی بسیار مهم است. استفاده و جابجایی نادرست از یک ژنراتور می‌تواند منجر به تغییر ژنراتورها در صورت قطع برق یک قطعه خطرناک ماشین‌های سنگین شود.

ما نکات ایمنی ضروری را برای ژنراتورهای صنعتی به اشتراک می گذاریم تا به شما کمک کند تا کسب و کار، کارمندان و مشتریان خود را ایمن نگه دارید.

اثرات نادیده گرفتن ایمنی ژنراتورهای صنعتی

 ایمنی ژنراتورهای صنعتی

اگر یک ژنراتور به درستی نصب، نگهداری یا استفاده نشود، می‌تواند باعث آتش‌سوزی، آسیب رساندن به تجهیزات الکتریکی یا انتشار سطوح کشنده مونوکسید کربن (CO) شود. به عنوان مثال، در سال 2017،  67 مورد مرگ  ناشی از ژنراتورهای قابل حمل به دلیل انتشار CO2 رخ داد. در اینجا مهمترین دلایل برای رعایت ایمنی ژنراتور آورده شده است.

ایمنی در دیزل ژنراتور : سوخت گیری

در مورد سوخت گیری ژنراتور خود باید دقت بیشتری داشته باشید. قبل از سوخت گیری ژنراتور خود را کاملا خنک کنید. گاز بسیار قابل اشتعال است و اگر روی یک موتور داغ ریخته شود، می تواند مشتعل شود و انفجاری ایجاد کند که مهار آن بدون آسیب عمده دشوار است. علاوه بر این، یک ژنراتور در حال کار می تواند آنقدر داغ شود که هر کسی که آن را لمس می کند بسوزد، بنابراین تا زمانی که خنک نشده است، باید از تماس مستقیم با آن خودداری کنید.

ایمنی ژنراتور

هنگام سوخت‌گیری، به این نکته نیز توجه داشته باشید که سوخت منبسط می‌شود، بنابراین نباید باک را تا آخر پر کنید. هنگامی که ژنراتور روشن می شود، سوخت می تواند روی موتور داغ سرریز شود و خطر آتش سوزی ایجاد کند.

ایمنی ژنراتور: ذخیره سازی سوخت به درستی

البته، اگر دیزل ژنراتور دارید، می‌خواهید یک انبار سوخت برای مواقع اضطراری در دسترس داشته باشید. فقط مطمئن شوید که از یک ظرف ذخیره سازی تایید شده استفاده می کنید و آن را در مکانی با دمای کنترل شده و دارای تهویه مناسب از محل خود قرار دهید که دور از محل کار کارکنان و هر گونه منابع گرمایی که می تواند باعث سوختن تصادفی سوخت در ساختمان شما شود، قرار دارد.

حفاظت شنوایی کارکنان را فراهم کنید

ژنراتورهای تجاری که از انرژی از طریق سوخت دیزل استفاده می کنند می توانند در حین کار بسیار پر سر و صدا باشند. سطح دسی بل می تواند به اندازه ای بالا باشد که به شنوایی هر کسی که در نزدیکی ژنراتور است آسیب جدی وارد کند، بنابراین باید مطمئن شوید که همه کارمندان هنگام کار در نزدیکی دستگاه از گوش بند استفاده می کنند تا از شنوایی خود محافظت کنند. همچنین می‌توانید یک محفظه ضعیف‌شده با صدا نصب کنید، که مانعی است که برای کاهش تا حد زیادی نویز تولید شده توسط ژنراتور استفاده می‌شود.

اقدامات احتیاطی مناسب آب و هوا را انجام دهید

در حالی که ما از ژنراتورها در شرایط مختلف استفاده می کنیم، بهتر است از دستگاه در هنگام بادهای شدید، باران و سایر آب و هوای نامساعد محافظت کنیم. باد می‌تواند باعث ورود گرد و غبار و سایر زباله‌ها به دهانه‌های ژنراتور شود، که می‌تواند فیلترها را مسدود کند و باعث شود که ژنراتور سخت‌تر از حد لازم کار کند. شما باید فیلترهای خود را به طور منظم تمیز کنید و سپس در صورت نیاز آنها را تغییر دهید. راه اندازی یک ژنراتور در طول طوفان باران می تواند منجر به خرابی الکتریکی شود که به طور دائم به ژنراتور شما آسیب می رساند. خوشبختانه، روکش های سایبان و محفظه های فولادی ویژه ای وجود دارد که می توانید از آنها برای محافظت از ژنراتور خود در شرایط نامساعد جوی استفاده کنید. همچنین هرگز نباید ژنراتور را با دست خیس یا در حالی که در آب جمع شده ایستاده اید لمس کنید. انجام این کار می تواند باعث برق گرفتگی شود، بنابراین بسیار مهم است که مراقب جایی که نزدیک ژنراتور قرار می گیرید باشید.

اقدامات احتیاطی

فضای کافی در اطراف دستگاه بدهید

بین ژنراتور و درها، پنجره ها و دریچه های مجاور باید حداقل 15 فوت فاصله وجود داشته باشد. این به جلوگیری از ورود دودهای خطرناک اگزوز به محل شما کمک می کند. همچنین باید حدود 3 فوت تا 5 فوت فاصله بین ژنراتور و محیط اطراف وجود داشته باشد.

فقط به کارمندان مجاز در منطقه اجازه دهید

با توجه به خطراتی که یک ژنراتور ایجاد می کند، اقدامات امنیتی را برای جلوگیری از دسترسی کارکنان عمومی خود به واحد اعمال کنید. اطمینان حاصل کنید که پرسنل مجاز خود چگونه به درستی با ژنراتور کار می کنند. آزمایش های ایمنی منظم را برای اعمال دانش آنها انجام دهید.

آن را به درستی اجرا کنید

درک نحوه کار با ژنراتور برای اطمینان از ایمنی همه افراد در ساختمان شما ضروری است. قبل از استفاده از ژنراتور باید دستورالعمل های سازنده را بخوانید و دنبال کنید. هرگز دستگاه را به پریز برق وصل نکنید. هنگام نصب یک واحد جدید، یک متخصص برق یا ژنراتور حرفه ای باید آن را به قطع کننده برق اصلی وصل کند. همچنین هرگز نباید از حداکثر بار توانی که ژنراتور شما می تواند تحمل کند تجاوز کنید، در غیر این صورت ممکن است دستگاه را بیش از حد گرم کنید. گرمای بیش از حد ژنراتور شما می تواند باعث خاموش شدن آن و احتمالاً آسیب های جبران ناپذیری شود.

بازرسی های منظم را انجام دهید

بررسی های تعمیر و نگهداری دوره ای بهترین راه برای اطمینان از اینکه ژنراتور شما در مواقعی که به آن نیاز دارید کار می کند. وظایف معمول تعمیر و نگهداری عبارتند از: پر کردن مجدد سوخت و مایع خنک کننده، تعویض روغن و فیلترها، بررسی اتصالات سست یا خورده شده و بازرسی برای نشتی. همچنین باید موتور را حداقل 30 دقیقه روشن کنید تا مطمئن شوید که به درستی کار می کند. اگر متوجه مشکلی شدید، باید فوراً با متخصص ژنراتور تماس بگیرید. مراقبت از هر گونه تعمیرات مورد نیاز به سرعت از تبدیل شدن یک مشکل کوچک به یک مشکل بزرگ جلوگیری می کند.


CO گازی بی بو و بی رنگ است. از آنجایی که هیچ هشداری با طعم یا بو نمی دهد، به آن “قاتل خاموش” می گویند. کارگران ممکن است ندانند که در معرض سطوح خطرناک CO هستند. به عنوان مثال، بر اساس  گزارش خبری اداره ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) در سال 2013 ، یک کارگر در انباری در نیوانگلند بیهوش پیدا شد که از مسمومیت با CO رنج می برد. سایر کارگران این سایت نیز بیمار شدند. پنجره ها و درها همگی برای حفظ گرما بسته شده بودند و تهویه اگزوز در تأسیسات وجود نداشت. آنها سطوح بسیار بالایی از مونوکسید کربن را پیدا کردند که در صورت تهویه منطقه می‌توانست از آن جلوگیری شود.

فردی که در معرض سطوح خطرناک CO ممکن است علائم مرتبط با مراحل اولیه مسمومیت با CO را تجربه کند. علائم رایج  مسمومیت با CO عبارتند از :

  • سردرد
  • سرگیجه
  • ضعف
  • گیجی
  • استفراغ
  • درد قفسه سینه

تنفس بیش از حد CO باعث می شود فرد در عرض چند دقیقه بیهوش شود یا بمیرد.

تمام تجهیزات سوخت سوز مقداری مونوکسید کربن ساطع می کنند. هر زمان که بنزین، گازوئیل یا پروپان می سوزانید، خواه در خودرو، لیفتراک یا ژنراتور تجاری باشد، دود CO تولید می کنید. با راه‌اندازی نکردن ژنراتور در محیطی با تهویه مناسب، نداشتن  اتاق ژنراتور با تهویه مناسب ، یا با راه‌اندازی نامناسب آن، در معرض خطر مسمومیت با CO هستید.

2. برق گرفتگی

ژنراتورها اغلب با یک کلید انتقال خودکار (ATS) جفت می شوند. یک ATS ژنراتور را وادار می کند که در چند ثانیه در صورت قطع برق به دلیل قطع برق، لگد بزند. هنگامی که برق از شبکه اصلی برق بازیابی شد، از ژنراتور خواسته می شود تا خاموش شود، زیرا سرویس از شبکه اصلی از سر گرفته می شود. این امر صرفاً به این دلیل است که چون ATS به شبکه اصلی متصل است، ATS می تواند قطعی را تشخیص دهد و بدون نیاز به راه اندازی دستی ژنراتور به پانل کنترل سیگنال دهد که ژنراتور را راه اندازی کند.

بدون  ATS (سوئیچ انتقال خودکار) ، به کارکنان مستقر در محل نیاز دارید تا به صورت دستی کلید روی کنترل های ژنراتور را بچرخانند تا در صورت قطع برق ژنراتور را راه اندازی کنند و همچنین باید به صورت دستی ژنراتور را پس از بازیابی برق خاموش کنند. خاموش نشدن ژنراتور پس از بازگرداندن برق به شبکه اصلی می تواند باعث ایجاد اثری به نام تغذیه برگشتی شود که می تواند برای هر برقکار یا کارگر تعمیر و نگهداری که در خطوط برق کار می کند کشنده باشد.

3. آتش سوزی و سوختگی

اگر از توان ژنراتور تجاوز کنید، ممکن است ژنراتور را اضافه بار کنید. این می تواند به ژنراتور و همچنین وسایل متصل به ژنراتور آسیب برساند. ژنراتور همچنین ممکن است بیش از حد گرم شود و آتش بگیرد. بسیار مهم است که بدانید ژنراتور شما از عهده چه کارهایی برمی آید یا ژنراتوری بخرید که نیازهای برق شما را برآورده کند. هنگامی که با ژنراتورهای تجاری سروکار دارید، اولین قدم این است که  نیازها و نیازهای برق را محاسبه کنید  تا از بارگذاری بیش از حد ژنراتور خود جلوگیری کنید و اطمینان حاصل کنید که ژنراتور شما اندازه مناسبی دارد تا توان کافی را ارائه دهد.

صاحبان مشاغل همچنین باید خود و کارمندانشان را از سوختگی های ناشی از ژنراتور در امان نگه دارند. ژنراتورها هنگام کار گرم می شوند و پس از خاموش شدن مدت طولانی گرم می مانند. کارگران عمومی باید بدانند که به ژنراتورها دست نزنند.

4. کاهش صدا

صدای ژنراتورهای تجاری بلند است. به بیان ساده، این ژنراتورها نه تنها توان خروجی بالایی تولید می کنند، بلکه می توانند نویز در فرکانس های بالا نیز تولید کنند. فرکانس‌های بالا منجر به نویزهایی می‌شوند که به سطوح بالای دسی‌بل می‌رسند که می‌تواند به طور جدی به پرده گوش آسیب برساند یا پاره کند، یا بدتر از آن، می‌تواند برای همیشه گوش‌هایی را که نزدیک ژنراتور هستند ناشنوا کند.

به منظور محافظت از شما و کارمندانتان، هنگام کار با ژنراتور یا نزدیکی آن، مطمئن شوید که آنها همیشه از محافظ گوش استفاده می کنند. مشاغلی که اتاق ژنراتور اختصاصی دارند باید مطمئن شوند که اتاق ژنراتور دور از کارمندان قرار دارد. نه تنها تهویه اتاق ژنراتور حیاتی است، بلکه اطمینان از اینکه ژنراتور برای کارکنان قابل شنیدن نیست، برای محافظت از رفاه کلی آنها ضروری است.

اگر ژنراتور دارای محفظه است، مطمئن شوید که ژنراتور به درستی از نظر صدا ضعیف شده است. محفظه‌های ضعیف‌شده صدا به کاهش نویز و سطوح دسی‌بل یک ژنراتور تجاری کمک می‌کنند، که به محافظت از کارکنان شما که با یا اطراف خود ژنراتور کار می‌کنند، کمک می‌کند.